ظاهر

ماهی حسون دارای بدنی کشیده و تقریبا گرد می‌باشد. سری کوچک، نوک تیز و فشرده دارد. رنگ بدن هم مثل سایر ماهی‌ها، در بخش پشتی تیره‌تر و در بخش شکمی روشن‌تر است. دو رنگ از این ماهی عموما در بازارها دیده می‌شود، یکی به رنگ قهوه‌ای و دیگری خاکستری که هردو طرفداران بسیاری دارد.

پراکنش

ماهی کریشو اصولا دریازی بوده و به ندرت در آب‌های لب شور دیده می‌شود. این ماهی بیشتر در آب‌های مرتبط با اقیانوس‌های اطلس، هند و آرام دیده می‌شود. از طرفی در آب‌های جنوبی ایران در دریای عمان و خلیج فارس قابل صید و برداشت است

اسامی محلی

سیستان و بلوچستان: شیرو

 

بوشهر: کریشو

 

هرمزگان: کیمورگ، کیلمور

 

خوزستان: کری‌شو، برم

 

ویژگی منحصر به فرد

حداکثر طول بدن در سن بلوغ، ۶۰ سانتی‌متر می‌شود. ماهی حسون در شرایط ایده‌آل حدود ۷ سال عمر می‌کند. اصولا در اعماق ۱۰ تا ۶۰ متری و مناطق گرمسیری دیده می‌شود. اصولا ماهی حسون بهره‌برداری تجاری دارد.

 

طبخ

ماهی حسون درکل ماهی پر تیغی است اما تیغ‌های ریزی دارد. اصولا این ماهی را به روش‌های سرخ کردن، سوخاری، بخارپز و کوکو ماهی طبخ می‌کنند.

پیشنهاد پرسنل آرمان جنوب

برای پخت حسون پیشنهاد ما، سرخ کردن است. بهتر است این ماهی را به فیله‌هایی تقریبا نازک (مثلا با قطر دو سانتی‌متری) برش بزنید. این کار باعث می‌شود ماهی حسون به خوبی سرخ شود. بعد از نمک زدن و شستن ماهی، مخلوطی از ادویه، فلفل سیاه، فلفل قرمز، آرد سفید و مقداری نمک آماده کرده و فیله‌ها را در آن می‌غلتانیم. باید در نظر داشته باشید که ماهیتابه با مقدار روغن مناسب به خوبی داغ شود در غیر این صورت ماهی به کف ماهیتابه چسبیده و فیله وا می‌رود.

 

با توجه به سلیقه خودتان هرچقدر تمایل دارید که ماهی گوشت خشک‌‌تری داشته باشد، به سرخ کردن آن ادامه دهید. در غیر این صورت اگر تمایل دارید بافت نرم و آبداری را داشته باشید برای هر طرف دو دقیقه کافی است.