ویژگی های اصلی:

بسیار کم بو

کم ضایعات

منبع کلسیم و ویتامین D وD3

مناسب برای تمامی سنین و ورزشکاران

دارای گوشتی لوخم

کم سیخ


 

خصوصیات ماهی شیر : 

ماهی شیر جزء ماهیان تن محسوب می شود و در بین ماهیان تن، ماهی شیر جزء بهترین ماهی به حساب می آید. آوازه و شهرت آن به کلیه نقاط ایران و حتی خارج از مرزها هم رسیده است و اکنون دیگر ماهی شیر جنوب بر سر سفره خانواده های ایرانی نیز قرار گرفته .

 

طعم بی نظیر ماهی شیر و نداشتن تیغ های ریز از جمله ویژگی هایی است که هر فردی که به غذاهای دریایی علاقه ای هم نداشته باشد ، از خوردن این ماهی استقبال کرده و طعم فوق العاده آن هرگز از یادش نخواهد رفت .

 

 

 

حال که این ماهی خوشمزه را در سبد غذایی تان قرار داده اید ، بهتر است با فواید آن هم آشنا شوید :

خوردن این ماهی به دلیل کلسیم و ویتامین فراوان باعث کاهش ابتلا به بیمارهای جسمی و روحی در زنان مخصوصا در دوران عادت ماهانه خواهد شد.همچنین مصرف این ماهی توسط مادران باردار و شیرده به صورت دو تا سه بار در هفته می تواند اثرات چشمگیری بر رشد جسمی و ذهنی جنین و نوزاد داشته باشد.از طرفی مصرف ماهیان و آبزیان باعث می شود نیاز انسان به ید تامین شود.زیرا کمبود ید در بدن باعث کاهش متابولیسم مواد انرژی زا، افزایش وزن و چاقی می شود.همچنین کمبود ید سبب ایجاد بیماری گواتر خواهد شد. افرادی که به گواتر مبتلا هستند دچار اختلال در تولید مثل خواهند شد.یکی دیگر از خواص و ارزش غذایی ماهی شیر وجود فسفر فراوان در آن است. فسفر و کلسیم موجود در این ماهی باعث سلامت و استحکام استخوان ها خواهد شد .

 

 

 

ظاهر ماهی شیر :

از ویژگی های ظاهری این ماهی می توان به بدن کشیده و طرح راه راه آن که رنگ آبی نفتی دارد اشاره کرد . طول بدن این ماهی به یک متر و حتی گاهی به یک و نیم متر می رسد.وزن این ماهی بین ۵ کیلوگرم تا ۶۵ کیلوگرم است.تغذیه این ماهی از ماهی های کوچکتر و آبزیان پلانگتونی می باشد .

 

 

 

روش های پاک کردن ماهی شیر :

بهتر است بدانید که سه روش اصلی از قبیل پاک کردن، استیک کردن و فیله کردن جهت آماده سازی و طبخ ماهی مورد استفاده قرار می گیرند.این ماهی دارای پولک های بسیار ریز و کوچکی است بنابراین موقع پاکسازی ماهی شیر عملا احتیاجی به گرفتن پولک ماهی نخواهید داشت.بنابراین خیلی ساده می توانید یک برش سطحی از انتهای شکم تا سر ماهی شیر ایجاد کنید.برای این کار یک سوراخ کوچک نزدیک به دو مقعد ماهی وجود دارد که از همین قسمت می توانید در امتداد شکم ماهی برش سطحی ایجاد کنید.با استفاده از انگشت یا چاقویی کند می توانید محتویات شکم ماهی از جمله کلیه که در پشت ماهی قرار دارد را خارج کنید.با توجه به طرز پخت ماهی به دلخواه می توانید سر، دم و باله ماهی را جدا کنید یا همینطور سالم آن را طبخ کنید.برای آماده سازی سریع ماهی از روش فیله کردن استفاده می شود .

 

 

نحوه صید ماهی شیر :

نحوه صید ماهی شیر به دو روش با قلاب و با تور است. در هر زمانی و هر فصلی از سال می توانید این ماهی را صید کنید.لازم به ذکر است که اندازه ماهی بسته به اینکه در چه فصلی و چگونه صید شده است متفاوت خواهد بود.نحوه صید این ماهی با قلاب توسط طعمه زنده انجام می شود. معمولا ماهی یال اسبی به عنوان طعمه زنده مورد استفاده قرار می گیرد.محل زندگی این ماهی آب های کم عمق می باشد. ماهی شیر را می توان در طول شیب های ساحلی پیدا کرد.لازم به ذکر است هر چه این ماهی بزرگ تر باشد گوشت آن لذیذتر و خوشمزه تر خواهد بود .