روش تغذیه کردن ماهی مرکب به این صورت است :

ماهی مرکب روزها از ترس شکار شدن در کف دریا به سر میبرند و در زمان تاریکی هوا به سطح آب امده وتغذیه میکنندبه این صورت که از بازوهای خود که به 10بازو می رسدماهیهارا شکار کرده وبه دهان خود می برند.

انها از لاروها وخرچنگها وصدف خوراکی وهمچنین حلزون ها و موجودات کوچکتردیگر تغذیه میکنندو خود غذای شیر وفک دریایی وسمورابی وهمنوعان بزرگتر خودمی شوند

حال به این مورد خواهیم پرداخت که چرا به این ماهی، ماهی مرکب میگویند چون این ماهی در هنگام خطر ماده ای مرکب مانند وسیاه در اب پخش میکند لازم به ذکر است که این ماهی در اب استتار کرده وبا وجود میلیون ها سلول در روی پوست خود میتواند به راحتی با محیط تطبیق پیدا کند

نام چند مدل ماهی مرکب را در زیر بیان خواهیم کرد:

ماهی مرکب اروپایی: که گونه ای از ماهی مرکب مدادی است که عضله پای این ماهی نزدیک به 40 سانتیمتر میرسد

ماهی مرکب باله دراز: یک گونه دیگر از ماهیهای مرکب قلمی است .

ماهی مرکب ببری :نام یک گونه از ماهی مرکب راسته سپیداج است.

ماهی مرکب جهنمی:یک نوع ماهی مرکب که جثه کوچکی دارد ودر عمیق ترین جای دریا زندگی میکند.

ماهی مرکب دم کل :این جانور ابزی بسیار شبیه به ماهی مرکب سرپاوراست دم کل یعنی دم کوتاه که هشت بازوی مکنده داردواندازه ی آنها کوچک است .


📌خواص انکاس یا ماهی مرکب

ماهی مرکب 

یکی از ویژگی های ماهی مرکب یا انکاس در صد چربی بالایی آن است، و همچنین میزان امگا 3 در چربی این ماهی زیاد است. کالاماری طبع بسیار گرمی دارد و بروی کارکرد کلیه وکبد وسیستم گوارشی تاثیر خواهدداشت .البته اگر به روش صحیح طبخ شود تاثیرات مثبتی برای بدن بر جای خواهد گذاشت کالاماری یکنوع اختاپوس است که فرقش با ماهی مرکب در شکل اندام آن است کالاماری کمی کشیده تر از ماهی مرکب است .

کالاماری دارای 8 بازو می باشد وشکلی اسفنجی وشکمش مانند کیسه است و رنگ آن به سفیدی مایل است .کالاماری در خلیج فارس و دریای عمان زیاد صید میشود وسپس صادر میگردد فصل صید ماهی مرکب در بوشهر بهمن ماه میباشد

اسکلت داخلی بدن ماهی مرکب که باعث شکل گرفتن اندام او شده از جنس آهک است وکلسیم فراوانی دارد وبه کف دریا مشهور است و در زمینه طب سنتی و دارویی کاربرد دارد .

جالب است بدانید چینی ها از مرکب این ماهی درگذشته های دور برای نوشتن بهره می بردند. یکی دیگر از خواص ماهی مرکب وجود مقادیر زیاد فسفر در گوشت ان برای امراضی چون کمر درد و بیماری های رحمی مفید است .


📌روش تمیز کردن ماهی مرکب یا کالاماری به صورت کلی

ماهی مرکب 

روش پاک کردن ماهی مرکب با زبان ساده به این صورت می باشد با یک دست بدن ماهی مرکب راگرفته بادست دیگر سرآنرا بیرون بکشید وقسمت نازک وسیاهرنگ با سر به بیرون کشیده می شود.

پوسته سیاه رنگ روی بدن ماهی را هم جدا کنید بعد به سراغ بازوهای ماهی مرکب رفته و آنها را از هم جدا کنید سپس ماهی تمیز شده را با آب سرد بشویید اگر کالا ماری را بخواهید به صورت فیله مصرف کنید بعداز خارج کردن محتویات داخل شکم ماهی را از وسط نصف کرده و پوست استخوان قسمت میانی آن راجدا کنید .