نحوه مصرف

ماهی شورید به عنوان یکی از محبوب ترین ماهی های خوراکی جنوب ایران شناخته می شود. گوشت این ماهی قبل از پخت سفت است اما بعد از پخته شدن بسیار نرم و لذیذ می شود. داشتن تیغ های کم نیز به محبوبیت این ماهی افزوده است. ماهی شوریده معمولاً برای هر نوع غذایی که با ماهی تهیه می شود مناسب است. این ماهی را می توان به صورت کبابی، سرخ کرده، شکم پر، قلیه و بسیاری روش های دیگر مصرف کرد.

 

خواص

ماهی شوریده سرشار از خانواده ویتامین های B به ویژه ویتامین B3 است. ویتامین B3 یا نیاسین یکی از ویتامین های محلول در آب است. این ویتامین در تنفس سلولی دخالت دارد و در آزاد کردن انرژی از کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها و همچنین در کاهش سطح کلسترول خون و حفظ سطح گلوکز خون تاثیر بسزایی دارد. این ویتامین همچنین باعث کاهش خطر گرفتگی عروق و یا سخت شدن شریان ها می شود. این ماده همچنین خطر ابتلا به بیماری هایی همچون آلزایمر ، افسردگی ، آب مروارید ، آرتروز و یا دیابت نوع 1 را کاهش می دهد. مانند همه ماهی ها این ماهی نیز سرشار از پروتئین بدون چربی است. پروتئین بدون چربی بر رشد عضلات، مو و ناخن ها و همچنین سلامت پوست تاثیرگذار است. پروتئین بدون چربی برای تشکیل پادتن هایی که وظیفه مقابله با عفونت ها و مهاجمان خارجی دیگر را در بدن بر عهده دارند، ضروری است.

ویتامین A و E از جمله ویتامین های موجود در گوشت ماهی شوریده است. مقدار قابل توجه این ویتامین های محلول در چربی این ماهی که جزو آنتی اکسیدان های قوی و مهم هستند ، در مقابله با رادیکال های آزاد مخرب و پیشگیری از انواع سرطان ها موثر است. گوشت این ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است. امگا 3 در کاهش حمله‌های قلبی، فشار خون، افسردگی و شدت پیش فعالی کودکان تأثیر بسزایی دارد. همچنین در بهبود قدرت حافظه و بهره هوشی کودکان تاثیرگذار است. ماهی شوریده سرشار از کلسیم و فسفر و ویتامین دی است؛ از این رو منجر به استحکام و تقویت استخوان ها می شود. از دیگر مواد مفید این ماهی می توان به روی (زینک) ، آهن ، سدیم ، ید ، منگنز ، سلنیوم ، پتاسیم و منیزیم اشاره کرد.

 

مضرات

سطح چربی شوریده به نسبت سایر ماهیان جنوب نسبتاً بیشتر است. البته این چربی هرگز به اندازه گوشت گوسفند و یا گوشت گوساله نیست. با این حال مصرف این ماهی به صورت سرخ کرده مخصوصا با استفاده از روغن هایی که اسید چرب بالایی دارند مانند روغن های اشباع یا جامد می تواند مضر باشد. برای سرخ کردن این ماهی می توان از روغن هایی مانند روغن زیتون، روغن کنجد و یا روغن هسته انگور استفاده کرد.